Online adverteren, hoe doe je dat?
Bedrijven begeven zich meer en meer op social media, wat verstandig is gezien de groeiende digitalisering. Door de online aanwezigheid heb je meer bereik en bovendien kan je met sociale netwerken een beinvloedend effect teweegbrengen. In de bedrijfswereld is de ‘word of mouth’ een belangrijke strategie. Mensen zijn nu eenmaal meer geneigd om iets aan te kopen wanneer dit aanbevolen wordt door anderen online.
Wie, waar en hoe?
Eerst en vooral dien je rekening te houden met je doelgroep en het product dat je wil verkopen. Daarom moet eerst het profiel worden opgemaakt van de ‘ideale klant’. Dan kan je aan de hand van bepaalde factoren zoals leeftijd, geslacht, hobbies, woonplaats, enz… nagaan welk kanaal daarvoor het best geschikt is.
Uit onderzoek blijkt dat Pinterest vooral een vrouwelijk publiek aantrekt, tussen de leeftijd van 20-35, op Facebook zijn alle lagen en leeftijden van de bevolking vertegenwoordigd en Instagram is vooral in trek bij een jonger publiek. Als je aan adverteren denkt, moet je hier dus rekening mee houden.
Wil je een heel breed publiek aantrekken, dan kan je misschien een Facebook Pagina creëren en al je bedrijfsgegevens en alle producten of diensten die je in de aanbieding hebt linken en regelmatig daarover posten om je publiek te informeren. Probeer daarbij ook toegevoegde waarde bij te brengen, zo blijft het publiek geïnteresseerd.
Gaat het over decoratieve items, mode, meubels, voeding, kortom alles wat esthetisch mooi oogt, dan kan je je beter op Pinterest of Instagram begeven.
De bovengenoemde sociale media kanalen zijn gratis om te gebruiken, maar je kan ook betalend adverteren. Daarbij ga je dan een specifieke doelgroep of woonplaats selecteren en daarmee ook de ideale klant aanspreken.
Je kan ook alle social media kanalen tegelijk gebruiken natuurlijk, de kans is dan ook groter dat je meer mensen bereikt, maar deze zijn dan niet noodzakelijk jouw potentiele klanten.
Influencer marketing
De influencer marketing is aan een heuse opmars bezig. Grote bedrijven gaan al sinds jaren in zee met influencers. Maar kleinere bedrijven hebben ook hun weg gevonden in de ‘micro influencer strategie’. Dit zijn influencers die niet meer dan 10.000 volgers hebben en zijn meer geneigd om de onbekende merken te promoten.
In de Verenigde Staten is het adverteren via influencers al helemaal ingeburgerd en is dit dé manier van adverteren de laatste jaren. Kranten, radio en Tv verdwijnen zo meer en meer op de achtergrond en maken plaats voor de sociale platformen die een ware kentering hebben veroorzaakt in de marketing.