Voor en nadelen van een radio reclame
Wanneer je luistert naar de radio, hoor je hier natuurlijk altijd een hoop commercials op. Deze commercials worden betaald door het bedrijf wat zijn commercial tijdens de uitzending laat afspelen. Toch zitten er zowel voor- als nadelen aan deze manier van adverteren. Daar gaan we eens naar kijken.
Reclame op de radio
Een hoop mensen luisteren nog steeds naar verschillende radiozenders gedurende de dag. We hebben het dan vooral over mensen die in de auto naar hun werk reizen of mensen die de zenders gedurende de dag aan hebben staan. Ook veel bedrijven hebben dit vaak op de achtergrond op staan. Tussen de verschillende nummers muziek en het gepraat van de DJ’s door, horen we een hoop advertenties langs komen. Omdat er een groot aantal mensen minder luistert dan voorheen, is het natuurlijk maar de vraag of het voor een bedrijf nog lonend is om zijn advertentie op de radio af te laten spelen. We gaan eerst een kijkje nemen bij de voordelen van deze vorm van adverteren.
Voordelen
Allereerst is het zo dat mensen het vaak op de achtergrond aan hebben. Onbewust luisteren zij dus wel en horen zij ook wat er verteld wordt. In de meeste gevallen wordt dit dan ook ergens opgeslagen waardoor zij het bij zich zullen houden. Mocht er dan een advertentie langskomen die verteld over een bepaalde tandarts dan zullen zij zich dat wellicht herinneren wanneer zij de vraag krijgen of er nog een tandarts is die zij kennen. Deze vorm van adverteren werkt dus absoluut nog steeds in Nederland. Wanneer je daarnaast een product aanbiedt waarop je veel kosten kan maken per klant, dan is het zeker nog rendabel om op deze manier te adverteren. Toch is dat niet voor iedereen het geval. Er zitten namelijk ook nadelen aan deze manier van adverteren.
Nadelen
Het grootste nadeel blijft toch de kosten. Het kost namelijk ontzettend veel om een advertentie te mogen afspelen. Je hebt dan pas betaalt voor een advertentie, maar om daadwerkelijk bij een groot publiek langs te willen komen, moet je deze advertentie natuurlijk veel vaker laten horen. Je hebt dan een heel hoog prijskaartje en in de meeste gevallen haal je daar nooit het geld uit wat je terugverdient aan klanten die jouw product kopen wanneer zij de advertentie hebben gehoord. In de tegenwoordige tijd kun je veel beter gebruik maken van advertenties op internet omdat hier veel meer klanten vandaan zullen komen. Reclame zoals hierboven omschreven werkt dus echt alleen wanneer je een product verkoopt waar je per klant een hoog marge uit kan halen.